piątek, 11 lipca 2014

Czas na przegląd nowości! 

  Wakacje/ urlopy, czy nawet długie letnie wieczory, to czas przez wielu intensywnie spędzany z książką w dłoni i szklaneczką chłodnej lemoniady u boku. Z tej okazji, serwuję wam szybki przegląd letnich propozycji, tym razem przygotowanych przez 4 bardzo ciekawe wydawnictwa. Zapraszam do lektury! 


  Zacznę od pozycji nieco cięższej, dla tych, którzy dość mają wiecznego czytania letnich, lekkich powieści, lub dość nie mają, ale lubią dla odmiany sięgnąć też po coś, co nie pozwoli do końca zatrzeć się ich szarym komórkom. Przedstawiam wam niesamowity utwór "Pupilla", którego autorką jest Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz. 


 "Słowo pupilla oznaczało w łacinie laleczkę, dziewczynkę, sierotę, osobę nieletnią znajdującą się pod czyjąś kuratelą – a zarazem źrenicę, pierwotnie nazywaną tak z powodu maleńkiego obrazu nas samych („laleczki”), jaki dostrzegamy w oku osoby, na którą patrzymy. Jednak pupa to po łacinie również poczwarka, czyli stadium rozwojowe owadów, które podlegają przeobrażeniu zupełnemu. W miękko brzmiącym słowie pupilla tkwi już zatem zapowiedź radykalnej metamorfozy. [...] Pupilla to bowiem figura inicjacji, patronująca odbieraniu niewinności – intelektualnej, erotycznej, metafizycznej. Figura paradoksalna: mechanizm jej działania opiera się przecież na udawaniu kogoś, kto sam inicjacji potrzebuje. W tym właśnie tkwi jej siła i na tym między innymi polega groza zapowiadanego przez nią doświadczenia."
 Jest to utwór, którego sama jestem niezwykle ciekawa. Zaintrygował mnie, gdy tylko pierwszy raz natrafiłam na informację o nim i niezwykle się cieszę, że już za kilka dni będę miała możliwość przeczytać i zrecenzować go dla was. 


  Druga pozycja, typowo wakacyjna, lekka i idealna do zabrania ze sobą na plażę, do lasu, nad jezioro... gdziekolwiek, to niezwykle sympatyczna książka pt. "Sama tego chciałaś Zuzanno", która całkiem niedawno wyszła spod pióra Krystyny Bartłomiejczyk. 
  Jest to zabawna opowieść  o Zuzannie. "Bohaterka  to żona prawnika, matka dwóch gimnazjalistek oraz przyjaciółka swoich przyjaciółek (też dwóch). Prowadzi uporządkowane życie, które toczy się wokół listy: zrobić zakupy, wstawić pranie, upiec ciasteczka (słodkie kalorie, którym tak trudno się oprzeć). Rola kury domowej trochę ją uwiera, ale tylko czasem i nie za mocno. Rzadkie objawy buntu dusi w zarodku troskliwy małżonek. Ustalony rytm nie wymaga szczególnej inwencji. Do czasu. Kiedy na horyzoncie pojawia się Wiewióra (figura modelki, pięćdziesiąt kilo seksapilu) życie Zuzanny zaczyna przypominać jazdę na diabelskim młynie. A koło się rozpędza…" Kto wybierze tę książkę? Ja jestem na tak!



  Trochę inna gatunkowo, ale również interesująca pozycja, tym razem dla młodzieży, to książka "Tatuaż z lilią" Ewy Seno. Tutaj rzeczywistość miesza nam się z fikcją, więc jeśli lubicie takie klimaty, to książka idealna dla was! 

  "Pierwszy tom nowej serii młodzieżowej z elementami paranormalnymi. Gdy Nina kończy 18 lat, w jej życiu zdarza się aż nadto przełomów. Jej chłopak okazuje się zainteresowany też innymi dziewczynami. W wypadku samochodowym giną jej rodzice. Jedynaczka na dalszą część edukacji wyjeżdża z Wilanowa do swojej ciotki w Stanach Zjednoczonych. Ale w rzeczywistości przenosi się dalej niż za ocean. Okazuje się, że otrzymany w emocjonalnej chwili tatuaż zaczyna być dla niej kluczem do świata Antilii, w którym nie wszyscy są przyjaciółmi…"
  Prawda, że jest to ciekawa pozycja?




  No i na zakończenie przeglądu coś z zupełnie innej beczki, dla tych, którzy sięgają nie tylko po klasyczną literaturę dla Pań. Zachęcam was do lektury ksiażki pt. "Drzewo migdałowe" Michelle Cohen Corsanti, bijące rekordy popularności, w tym momencie przełożone już na ponad 30 języków. Książka opisuje losy chłopca, następnie mężczyzny podczas wojny Palestyny z Izraelem. To naprawdę świetna powieść, porównywana często i gęsto do "Chłopca z latawcem".

  "Młody Palestyńczyk – Ahmad – żyje ze świadomością, że nie jest w stanie wygrać z logiką okrutnej wojny. Dorasta w środowisku przesiąkniętym strachem przed utratą domu, pracy albo życia. Najgorsza jest jednak obawa o bliskich. Nie wiadomo, co przyniesie jutro. W dwunaste urodziny Ahmad staje twarzą w twarz z najgorszymi widmami. Siostra traci życie, ojciec z jego winy trafia do więzienia, izraelskie wojsko konfiskuje dom, a ukochany brat pała żądzą zemsty, która może go doprowadzić tylko do zguby. Ahmad musi się zaopiekować skrzywdzoną rodziną i odnaleźć lepszą przyszłość dla siebie. Obdarowany cudownym umysłem, zdolnym przełamać wszelkie matematyczne granice, chce dać nadzieję sobie, swoim bliskim i udręczonej ojczyźnie."
  Bez tej lektury tegoroczne wakacje nie zaliczone są do książkowo udanych. Pozycja obowiązkowa! 

Która z książek trafia do was najbardziej? 




Wszelkie informacje o książkach zaczerpnięte są ze stron wydawnictw. 

10 komentarzy:

  1. Chętnie przeczytałabym "Drzewo migdałowe".

    OdpowiedzUsuń
  2. Drzewo Migdałowe! Polecam i podpisuję się obiema łapkami! :D Książka bardzo mi do gustu przypadła :) Słyszałam też o Tatuażu.. ale sama nie wiem, czy sięgnę po tę książkę. Tobie jednak miłej lektury życzę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Drzewo migdałowe" urzekło mnie już wydaniem, więc treścią też musi! (Żarcik oczywiście). Dziękuję za życzonka!

      Usuń
  3. Mnie również najbardziej spodobało się "Drzewo migdałowe" :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak się cieszyłam upałami, że aż pogoda się na mnie zemściła, i już nie jest tak pięknie :( Osobiście zafascynowała mnie "Pupilla" :) więc ciekawa jestem co to może być :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że jeszcze bedzie ładnie i będziesz mogła cieszyć się upałami do woli! :) ja też jestem ciekawa tajemniczej Pupilli. Intryguje mnie ta książka.

      Usuń
  5. Gdzieś moje dwa poprzednie komentarze pod tym postem wyparowały :)
    W takim razie pisze raz jeszcze, może teraz opublikuje się.
    Z powyższej listy chciałabym poznać ''Sama tego chciałaś Zuzanno", gdyż brzmi ciekawie. Natomiast ja polecam tobie ''Tatuaż z lilią''. Świetna powieść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem co z tymi komentarzami... ale mam nadzieję, że książka, o któej mówisz w rzeczywistości taka będzie :)

      Usuń
  6. "Tatuaż z lilią" i "Drzewo migdałowe" - te dwie pozycje mnie najbardziej intrygują.

    OdpowiedzUsuń
  7. Po ''Tatuaż z lilią'' chciałam sięgnąć jednak z niej zrezygnowałam. "Drzewo migdałowe" mam w planach, gdyż opis bardzo zachęca do jej przeczytania.

    OdpowiedzUsuń